Wózek systemowy – podstawowe informacje

Wzrost cen nieruchomości, a także coraz wyższe nakłady za wynajmowanie obiektów magazynowych skłaniają do poszukiwania bardziej opłacalnych rozwiązań. Jedną z opcji jest rozważenie systemów regałowych wysokiego składowania, takich powyżej 7 m. Jeżeli myślisz o zagospodarowaniu powierzchni magazynu w jak największym stopniu oraz wytyczeniu jak najwęższych korytarzy pomiędzy regałami, powinieneś wziąć pod uwagę maszyny, które obsłużą składowane na dużych wysokościach ładunki.
Wózki widłowe systemowe VNA to pojazdy przystosowane do pracy w nadzwyczaj ciasnych przestrzeniach pomiędzy regałami, z angielskiego rozwinięcie skrótu VNA to Very Narrow Aisle, które oznacza „bardzo wąskie przejście”. To wszechstronne urządzenie przeznaczone do manipulacji ładunkami spaletyzowanymi, skrzyniami, skrzyniopaletami i towarami ponadgabarytowymi oraz transportu ich w magazynie. Wyróżnia się imponującymi parametrami zarówno w kwestii wysokości podnoszenia, która przykładowo w wózku Crown TSP dochodzi do 17 m oraz dopuszczalnym ciężarem podnoszonego ładunku wynoszącym do 1,5 t. W podanym modelu szerokość korytarza roboczego to tylko 1 700 mm, istnieje ponadto możliwość wyboru dodatkowych opcji wyposażenia, dzięki którym maszyna jest zdolna do pracy w jeszcze bardziej wymagających warunkach – w chłodniach i mroźniach.
Rodzaje systemowych wózków widłowych
Najbardziej popularny podział wózków widłowych systemowych obejmuje miejsce położenia kabiny razem z osobą obsługującą, wyróżniamy:
- wózek systemowy z kabiną typu man-up, w której operator wraz z kabiną i widłami jednocześnie unoszą się w górę; taka konstrukcja umożliwia proces kompletacji towarów, podejmowanie i odkładanie ładunków na wysokości,
- wózek systemowy z kabiną typu man-down, gdzie operator realizuje te same zadania z zakresu procesów składowania, pobierania oraz przygotowania towarów do wysyłki, jednak odbywa się to z poziomu podłogi, za pomocą obserwacji ekranu zamontowanego w kabinie, ponieważ cała kabina się nie unosi.
Uprawnienia do obsługi wózków widłowych systemowych
Aby uzyskać prawo do obsługi wózków jezdniowych specjalizowanych, ze zmiennym wysięgiem oraz z operatorem podnoszonym razem z ładunkiem potrzebne jest zdobycie najwyższej kategorii uprawnień – I WJO, a wcześniej odbycie odpowiedniego szkolenia z zakresu teorii i praktyki oraz zdanie egzaminu państwowego przed komisją Urzędu Dozoru Technicznego. Kategoria I WJO jest nadrzędna, co w praktyce oznacza jednoczesne uzyskanie uprawnień do pracy z wózkami należącymi do pozostałych typów, bez ograniczeń w temacie zastosowanego napędu, wysokości podnoszenia czy udźwigu.
Systemowe wózki widłowe - podsumowanie
Aktualnym trendem podnoszącym rentowność magazynu oraz oddziałującym na zwiększenie powierzchni przechowywania zapasów magazynowych jest zmniejszanie korytarza roboczego pomiędzy regałami oraz, równocześnie, wysokie składowanie. Wózek widłowy czołowy czy nawet wózek typu Reach Truck to pojazdy, które w przypadku tak ograniczonych warunków brzegowych nie dałyby rady funkcjonować wydajnie. Z pomocą przychodzą maszyny przeznaczone do działań manipulacyjnych i transportowych w takich właśnie okolicznościach. Systemowe wózki widłowe wydajnie optymalizują i usprawniają procesy odkładania, pobierania i kompletacji w magazynach wysokiego składowania, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa wobec pracujących tam ludzi.
kategorie
-
Komputery
-
Fotografia
-
Sport
-
AGD
-
RTV
-
Dom i wnętrze
-
Armatura, grzejnictwo
-
GSM
-
Zdrowie
-
Odzież, galanteria, moda
-
Narzędzia
-
Motoryzacja
-
Sprzęt biurowy
-
Książki, muzyka, film
-
Dla dzieci
-
Kosmetyki perfumy
-
Gry
-
Inne